Tim Knol

Klinkt als: Big Star, Neil Young, The Byrds

Songwriter en muzikant Tim Knol oogstte zeven jaar geleden landelijk succes met zijn titelloze debuutplaat en doorbraaksingle Sam. Knol waarborgt een sterke langdurige fascinatie voor Amerikaanse rootsmuziek als country en Americana, doch altijd met een knipoog richting pop en alternatieve rockbands als Big Star en Teenage Fanclub. Naast beroepsmuzikant en muzikant is Knol ook begenadigd fotograaf en eigenaar van platenlabel Tender Records.

Zijn komende plaat Cut the Wire is een fraaie liedjesplaat, precies zoals we dat van Tim Knol gewend zijn. Elk van deze dertien songs is een mooi miniatuurtje an sich, met eigen vorm, ontstaansgeschiedenis en betekenis. De bevlogenheid spontaniteit van zijn garage/punkgroep The Miseries sijpelt op Cut The Wire een beetje door.

Liedjes als het zonovergoten A Kid’s Heart voeden gevoelens van verwondering en euforie. Anderzijds vormen de hartverwarmende melodieën een spannend contrast met vinnige levensobservaties, zoals op Echoes Of Laughter en nieuwe single Sweet Melodies. Vanavond voor het eerst met nieuw materiaal in Rotown! 

Tim Knol is a Dutch songwriter / musician who achieved success and acclaim in 2010 for his eponymous debut album and breakthrough single Sam. Since then, he has released his second and third album ‘Days’ and ‘Soldier On’ on Excelsior Recordings. Musically, Knol leans on his avid and long-lasting fascination for American roots music like country and bluegrass, nevertheless swooning towards pop music and alternative rock all the same. In addition to his work as a musician, Knol is also a gifted photographer and owner of record label Tender Records.

His upcoming record Cut the Wire is, in many ways, no more than a set of beautiful big-hearted songs, exactly the kind of wide-eyed, explorative melodicism we’ve come to expect of the Amsterdam-based Knol over the years. Each of these thirteen tracks is a universe in itself, with its own set of shapes, origins and meanings.

Certain compositions are imbued with a more homespun feel, simply because Knol took ample time to experiment on the fly. Songs like A Kid’s Heart channel that sheer euphoria of coming up with more epiphanies and ideas than you can throw a stick at. Alternately, Knol’s resounding, golden melodies juxtapose cleverly with more caustic observations, like on Echoes Of Laughter and Sweet Melodies.