SOHN

Klinkt als: Mount Kimbie, James Blake, Moderat, Caribou

Drie jaar geleden brak SOHN door met zijn briljante Tremors, een fraaie en gelaagde elektro-R&B plaat die eens te meer bewijst dat hitgevoeligheid en het gewaagde experiment elkaar niet hoeven uit te sluiten. Met liedjes als Artifice en The Wheel vangt de in Oostenrijk wonende Brit een prachtige sound van onderkoelde drummachines en analoge synths, soms bijna geometrisch qua karakter.

Dat staat schril in contrast met Taylor’s expressieve stemgeluid. SOHN mag zich samen met James Blake en Mount Kimbie rekenen onder ‘de moderne songwriter’, een manusje van alles die zijn muziek zelf produceert, inspeelt en uitvoert, en daarbij de nieuwste technologische middelen inzet.

Het nieuwste album RENNEN trekt de sound van SOHN wat breder en extremer uiteen dan voorganger Tremors. Het zware industriële Hard Liquor toont schimmen van gospel, terwijl een track als Primary juist ambient en onderhuids klinkt als Caribou. De titelsong is een experimentele pianosong die zo uit de pen van Radiohead had kunnen komen. SOHN kiest voor de spannende en onvoorspelbare richting en dat gaat zonder twijfel smullen worden vanavond in de Maassilo.

Dit concert wordt georganiseerd door Rotown, Motel Mozaique Concerts en BIRD.

Leaving the lonely nighttime streets of London for the mountainous landscapes of Austria, multi-instrumentalist and producer SOHN (pronounced Sonn) draws his inspiration from the dichotomy that exists between the two. Reacting to Vienna’s legendary immersive electronic scene, SOHN has created a sound that blends his haunting vocal stylings with a backdrop of analogue drum machines and synths, mixing the worlds of old and new together to create a foundation for his tracks. Aside from emphasizing the soulfulness of his voice, SOHN’s lyrics play upon the space that exists within language, twining his vocals around the gaps between sentences, and reclaiming the importance of words.