Iguana Death Cult

Support: Creepy Karpis
Release Show
Klinkt als: Thee Oh Sees, The Stooges, Guantanamo Baywatch

Iguana Death Cult heeft zijn eigen domein binnen de betonnen jungle van Rotterdam toegeëigend. De licht ontvlambare protopunk en de met zuur overgoten psychedelica van dit viertal schept chaos als een op hol geslagen horde bijen. Iguana Death Cult is hyperproductief, zodra je het nest met je stok port vliegt en zoemt de muziek werkelijk alle kanten op.

Het woord “territoriaal” kun je dus gerust aanvinken. Het komende debuut The First Stirrings Of Hideous Insect Life wordt daarom uitgebracht op eigen vlaggenschip Amphibian Records. Producer/engineer Chris van Velde werd ingeschakeld om de plaat volledig analoog op te nemen. Het doffe tapegeluid meet zich doeltreffend aan de overrompelende stuwkracht en verslavende melodielijntjes van de Iguana’s.

The First Stirrings Of Hideous Insect Life vergroot alle elementen uit die Iguana Death Cult een van de meest geruchtmakende livebands uit de windstreken maakt. De band experimenteert met dreigende kraut, zenuwzieke 60s pop en libido-inducerende rhythm & blues. En natuurlijk, de onmiskenbare grauwe fuzz-gekte steekt voldoende de kop op, scherper, smeriger en feller dan voorheen. Het Mutterschiff 308 schiet je klakkeloos de ruimte in, zonder aftelling om je schrap te zetten. Zet de riemen maar vast!

Rotterdam’s rousing Iguana Death Cult has claimed its own dominion inside the Dutch port’s concrete jungle. The foursome’s high-octane protopunk and acid-drenched psychedelics create havoc not unlike a ferocious horde of bees. Iguana Death Cult is likewise hyperproductive, not to mention stronger as a whole that the sum of parts. And once you poke their nest a bit too hard, the band’s sheer propulsive force engulfs you from all sides and angles.

‘Territorial’ might be the best way to describe Iguana Death Cult. Naturally, pending debut album The First Stirrings Of Hideous Insect Life will be self-released on independent label Amphibian Records. With the aid of producer/engineer Chris van Velde, the Iguana’s recorded everything completely analogue. The album’s murky textures are a perfect match for their well-documented dynamo-like thrusts and melodic squalls, which come as natural to them as a (Jelly)fish in the water.

The First Stirrings Of Hideous Insect Life magnifies everything that makes Iguana Death Cult one of the most ravenous live bands around. Pyramids’ motorik-driven smolder, The Dreamer’s lurching 60s pop dementia and single Can Of Worms’ scuzzy rhythm & blues strides show a band eager to expand their sonic range amidst their cheeky, off-the-cuff swagger. Oh, and don’t worry: and the band’s signature ragged fuzzbox-inflictions rear their ugly head aplenty. With its massive, juggernaut-like torque, the Mutterschiff 308 shoots you into space before you can properly brace yourself.