The Proper Ornaments

Support: Beat Mark
Klinkt als: Big Star, Elliott Smith, Kevin Morby, Ultimate Painting

Niet alle bandjes beginnen met een advertentie op het prikbord. C.q. The Proper Ornaments: muzikant Max Oscarnold van TOY liep op een dag met een fout vriendinnetje een kledingwinkel binnen. Oscarnold moest van haar de winkelbediende afleiden, zodat zij een paar schoenen kon stelen. Die winkelbediende was toevallig James Hoare, de man die zulke mooie liedjes schrijft voor Ultimate Painting en Veronica Falls. Hoare las op dat moment het boek Up Tight over The Velvet Underground: de klik tussen Oscarnold en Hoare werd hierdoor snel gemaakt. Je kunt dit scenario zelf uitschrijven: het is Oscarnolds vriendinnetje niet gelukt die schoenen te stelen.

Over The Velvet Underground en Lou Reed gesproken, het legendarische Berlin kun je prima als referentie gebruiken voor The Proper Ornaments. De 60s gitaarpop van Hoare en Oscarnold speelt evengoed leentjebuur bij Big Star, The Beatles en Elliott Smith: oftewel, heerlijk nonchalant ingespeeld, een tikkeltje korrelig en met prachtige, honingzoete zangharmonieën. Debuut Wooden Head klinkt aanvankelijk als een kabbelende zomerplaat, maar werd in een stormachtige situaties opgenomen: scheidingen, dakloosheid en armoede. Op het komende album Foxhole hoor je Oscarnold en Hoare weer langzaam opkrabbelen. De liedjes worden versiert door zachtere penseelstreken piano en strijkers, waardoor het totaalgeluid een orkestraler karakter krijgt. Toch is alles slechts met achtsporenrecorder opgenomen in de slaapkamer van Hoare.

Door dat contrast klinkt The Proper Ornaments lichtvoetiger, zelfverzekerder en intiemer dan voorheen, eigenlijk als een oude paar schoenen die nog veel te lekker loopt om nieuwe te kopen (of te stelen). De pretentieloze, warme pop van dit duo heeft onze hartjes haast ongemerkt – doch grandioos – gestolen. Ga ze dus zien in de V11!