Shearwater

Support: Cross Record
Okkervil River, Talk Talk, Phosphorescent

Jonathan Meiburg is nergens toerist op deze aardbol. Als de Amerikaan niet met zijn band Shearwater op tournee is, bestudeert hij de flora en fauna in een of ander exotisch natuurgebied. Net als de natuur blijft Meiburg’s band continu evolueren en wisselen van bezetting. Het verstilde Rook blijft een van de mooiste platen van deze jonge eeuw, terwijl het vorige album Animal Joy juist steviger en indringender voor de dag komt.

De nieuwste langspeler Jet Plane and Oxbow is zonder twijfel het meest ambitieuze werk van Shearwater. Liedjes als Quiet Americans en Backchannels zou je prima kunnen aanmeten op grotere stadions. Meiburg kreeg bij dit album hulp van niemand minder dan filmcomponist/percussionist Brian Reitzell, die o.a. meewerkte aan Air’s legendarische soundtrack van The Virgin Suicides. Reitzell’s collectie obscure synths en percussie-instrumenten geven de liedjes een sterk filmische inslag.

Of…misschien verbeelden we dat slechts. Met Meiburg’s monumentale, uit duizenden te herkennen stem krijgt iedere popsong namelijk vanzelf een lading van epische proporties. Dit concert in Rotown wordt sowieso eentje om te koesteren, want Shearwater is simpelweg de enige in zijn soort.

 

Jonathan Meiburg isn’t exactly a tourist anymore on this planet. When he’s not touring as the creative force behind Shearwater, he studies wildlife at some exotic archipelago or terra firma. Like nature, Meiburg continues to evolve both his music and supporting cast. Shearwater’s spectral, translucent masterpiece Rook is one of the finest records of this young century, whereas Animal Joy captures life’s immediacy and physicality to a tee.

That said, Shearwaters latest album Jet Plane and Oxbow is without question Meiburg’s most ambitious work to date. You could easily picture songs like Quiet Americans and Back Channels bellowing across bigger stadiums. Meiburg found a fruitful collaborator in film composer/multi-instrumentalist Brian Reitzell, who had a big hand in Air’s legendary score for The Virgin Suicides. Reitzell accumulated a wide range of synths and percussion that expand Jet Plane and Oxbow‘s sonic palette far beyond any other Shearwater LP.

Maybe that’s just our imagination though. Meiburg’s monumental voice has a way of levitating any dainty pop song to the upper scales. Shearwater is the only one in its kind, so whenever the band happens to play in the vicinity, it’s something to wholeheartedly cherish and behold.

 


#NEW Shearwater komt na 10 jaar terug naar Rotown! Op 14 juni is hij met zijn laatste plaat 'Jet Plane and Oxbow' terug...

Posted by Rotown Rotterdam on Tuesday, April 5, 2016