Mike Krol
Mike Krol is de ultieme underdog met het hart van goud. Krol heeft zijn vorige plaat Turkey in slechts vier dagen opgenomen in een roes van alles-of-niets. Inpluggen, beetje knoeien met fuzzpedaaltjes en gammele drums en vervolgens 18-minuten volspelen met hilarische, pure en soms pijnlijk oprechte garagepopliedjes. Kijk Krol eens potsierlijk in politie-uniform poseren op de hoes, compleet met jaren tachtig pornosnor. Krol heeft duidelijk lak aan het establishment binnen de garagerockscene van Zuid-Californië. Hij schreef er zelfs een protestnummer over: Left Out: (ATTN: SoCal Garage Rockers).
Krol vind het overigens prima om het knullige buitenbeentje te blijven. Hij is niet geboren en getogen in een rijke buurt aan de Westkust, maar onder de arbeidersklasse in het grauwe, koude Wisconsin. Krol heeft voor iedere millimeter moeten knokken voordat hij tekende bij Merge Records, en dat kun je aan alles horen. Onder Krols grappige songteksten siddert zo nu en dan een onderhuidse melancholie. Zelfs al zingt hij over complete flauwekul (een liedje gaat over een aanvaring met een cactus), de weerbarstige energie en het enthousiasme spat er altijd vanaf. U hoort het goed, beste mensen, Mike Krol is the real deal.
Mike Krol is the ultimate outsider with a heart of gold. He recorded his breakthrough LP Turkey in just four days with rough-and-tumble bravado. In that four day span, Krol divulged in fuzz-pedal excess, rambunctious drum playing and scream therapy, ultimately ending up with 18 minutes of painfully earnest, unadulterated garage pop bliss. Right down to the subversive cover photo – which depicts Krol in full-blown Reno 911 eighties cop get-up – Turkey doesn’t heed to the dye dashiki-wearing So Cal garage rock establishment. He even calls it into question head-on with the song Left Out: (ATTN: SoCal Garage Rockers).
Krol himself, meanwhile, thrives in the underdog role. After all, he wasn’t born in a rich West Coast suburb, but amidst the hearty, working class communities of Wisconsin. Before signing to Merge Records, Krol had to fight tooth and nail to gain notoriety, and that sense of desperation permeates through his music. If songs about painful encounters with cacti tell you anything, Krol is habitually full of shit. But occasionally you can sense a simmering melancholy beneath all the tomfoolery. Whichever side of Mike Krol pops up tonight at V11, he is bound to leave a splendiferous impact.