Loney Dear

Klinkt als: Patrick Watson, Bon Iver, Belle & Sebastian, Sufjan Stevens

Na vijf jaar pauze keert Loney Dear eind september terug met een nieuw titelloos album. Multi-instrumentalist en liedjesschrijver Emil Svanängen heeft die tijd benut aan zijn meest complexe en emotioneel gelaagde muziek tot dusver. Fans van de opzwepende folkpop van doorbraakplaat Dear John, hoeven overigens niet te treuren. Nog altijd heeft Svanängen het vermogen een feeërieke melodie te bewapenen met diepgewortelde emoties. Loney Dear klinkt soms bijna als een euro-Scandinavische draai op gospel: exact 10 jaar geleden op Lowlands klapten zelfs de stoerste getatoeëerde festivalgangers vrolijk mee.

Svanängen heeft inmiddels meer muzikale bagage verzameld. Hij kent zijn grenzen, zijn valkuilen en zijn demonen nu stukken beter. De lichtzinnigheid die Loney Dear eerst zo typeerde is niet meer ter compensatie om de donkere kanten van Svanängens geest te verhullen. Het familiare van Loney Dear krijgt meer tegenwicht van die experimentele kant: muziek doorspekt met gelaagde synths en elektronische beats, liedjes die evengoed leunen op jazz-achtige structuren als pure pop. Fans van de nieuwste Bon Iver-plaat, The Flaming Lips, Patrick Watson en John Grant: Rotown is waar je vanavond moet wezen!

After a five-year break, Loney Dear returns on September 29th with a new self-titled album. Multi-instrumentalist and songwriter Emil Svanängen has used that time to create his most complex and emotionally layered music so far. Fans of the stirring pop of Dear John won’t have to mourn. Still, Svanängen has the ability to imbue fairy-tale melodies with deeply-rooted emotions. Loney Dear sometimes sounds like Euro-Scandinavian twist on gospel: Just 10 years ago at Lowlands, even the tallest tattooed festivalgoers cheered gleefully.

In those five years, Svanängen collected more musical reference points. He knows his limits, his pitfalls and his demons better than ever before. The swooning playfulness that marked Loney Dear’s breakthrough no longer compensates to hide the dark sides of Svanängen’s spirit. Loney Dear’s affable pop side gets more counterweight from avid experimentation: music featured with streaks of  layered synths and electronic beats, songs that lean on jazz-like structures as effortlessly as succinct melodiousness. Fans of the latest Bon Iver record, Patrick Watson and John Grant: The V11 is where to be tonight!